­­­

De Vereniging van Effectenbezitters (VEB) behartigt sinds 1924 de belangen van beleggers. Overige kerntaken zijn kennisoverdracht, bewustwording creëren rondom beleggingskansen en -risico’s en het voeren van (juridische) acties t.b.v. beleggers.

De opdracht

De website van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) was toe aan vernieuwing. Via webdevelopmentbureau Lajos.nl werd ik ingeschakeld als freelance visual/UI designer. Tijdens de opdracht stond de volgende doelstelling centraal:

Zorg voor een hogere conversie m.b.t het VEB-lidmaatschap en richt de interface van de VEB-website in o.b.v. de wensen/interesses van de doelgroep.

Doelgroep

LedenNiet-leden
94% man92% man
87% is ouder dan 51 jaar82% is ouder dan 51 jaar
52% is hoogopgeleid (HBO/WO)63% is hoogopgeleid (HBO/WO)
81% belegt langer dan 10 jaar en doet dit vooral in aandelen (92%)68% belegt langer dan 10 jaar en doet dit vooral in aandelen (89%)

Gebaseerd op het VEB beleggersonderzoek onder 946 VEB-leden en 104 niet leden.

Wensen/interesses van de doelgroep

Uit de enquête bleek dat men lid wordt, zodat ze o.a. op de hoogte gehouden worden over de (juridische) acties van de VEB (76%) en algemeen beursnieuws (62%).

Actuele informatie en nieuws

62% van de mensen geeft aan dat ze actueel nieuws en informatie belangrijk vindt en dit bleek ook uit de heatmaps. De beursnieuwsitems zijn in de nieuwe interface bovenaan geplaatst, zodat ook terugkerende bezoekers direct kunnen zien wat de meest actuele nieuwsitems zijn. Het nieuws zal vaker aangepast worden en daarom heeft dit een prominentere plek dan de VEB-acties. Hoewel deze uiteraard ook een zeer belangrijke positie blijft houden.

Bezoekers zijn niet alleen geïnteresseerd in beursnieuws, maar ook de VEB-tools zijn populair. Het is een van de voordelen waar VEB-leden van gebruik kunnen maken, maar in het oude design zijn deze tools lastig te vinden. Er is gekozen om een apart item ‘Tools’ op te nemen in de menubalk.

Specifieke dossiers

Uit de Google Analytics werd duidelijk dat er regelmatig naar specifieke dossiers (bijv. Dividendbelasting) werd gezocht. Om de bezoekers hierin beter te faciliteren is het menu-item ‘Dossiers’ toegevoegd. Daarnaast heeft de zoekfunctie een prominente plaats gekregen in de nieuwe interface.

VEB_Freelance_UI-UX_visualdesign
VEB_Freelance_UI-UX_visualdesign_conversie

Verhogen conversie lid worden

Uit het VEB beleggersonderzoek blijkt dat 20% van de niet-leden de toegevoegde waarde van het lidmaatschap onduidelijk vindt. Leden gaven aan dat ze lid zijn geworden vanwege: belangenbehartiging (72%), juridische acties (53%) en de onafhankelijkheid en doelstellingen van de VEB (50%). Dit zijn de belangrijkste redenen om een lidmaatschap aan te gaan en daarom zijn deze redenen opgenomen in de banner op de homepagina.

In het oude design van de homepagina is er nergens een button (CTA) waardoor de bezoeker direct lid kan worden. De bezoeker moest via het menu-item lidmaatschap gaan om lid te kunnen worden. Het is belangrijk voor de conversie dat men direct via de homepagina lid kan worden. De opvallende CTA “Lid worden” is toegevoegd op twee plekken: 1. In de banner en 2. In de menubalk die op alle pagina’s te zien zal zijn.

Bepaalde content is alleen beschikbaar voor VEB-leden en het moet duidelijk zijn welke content uitsluitend voor leden is. Door visual cues in te zetten is het voor niet-leden duidelijk welke content zonder lidmaatschap niet beschikbaar is. De content heeft een grijze/vage waas over zich en er staat een slotje over de content. Klikt men op dit slotje, dan komt men op de inlogpagina terecht.

Op de inlogpagina kunnen leden uiteraard inloggen op hun VEB-account. De pagina is opgedeeld voor leden en niet-leden. Bezoekers kunnen daardoor makkelijker vinden waar ze moeten zijn en dus welke button voor hun relevant is.

Een andere pagina die voor niet-leden belangrijk is, is de “lidmaatschap”-pagina. Op deze pagina zijn de verschillende soorten lidmaatschap te zien. In de oude interface staan de voordelen van het lidmaatschap laag op de pagina en de bezoeker moet onnodig scrollen. Omdat de voordelen van het lidmaatschap voor niet-leden niet duidelijk waren (20%) is het belangrijk dat de voordelen een prominente plek hebben op de pagina’s. De witruimte is zoveel mogelijk verwijderd en per lidmaatschap zorgen aparte CTA’s voor de juiste routing.

VEB_UI_visual_Design_login_voor-na

­­­

Carlien heeft ons op uitstekende wijze geholpen om onze website van een nieuw ontwerp te voorzien. Daarbij gebruikte ze niet alleen haar expertise op het gebied van webdesign, maar dacht zij ook mee over de customer journey en UX in het algemeen. Dat ging door middel van een grondige analyse, waarbij een scala aan tools en middelen werd gebruikt om tot de juiste requirements te komen. Deze werden vervolgens in een korte periode uitgewerkt tot designs voor de afzonderlijke pages op de site. Het resultaat is een modern ogende website waar VEB-leden direct vinden wat ze zoeken.

Nick Schakel – Business development ­­­­­­manager VEB