Rinsma Modeplein is gevestigd in Gorredijk (Friesland) en is een van de grootste modewinkels van Nederland. Het modeplein bestaat uit verschillende winkels, een barbier en een fashion café.

Rinsma Modeplein vroeg mij of ik als freelance visueel/UX designer een advies wilde geven over het visuele design en de gebruiksvriendelijkheid van de website. Het doel was om de content pagina’s naar een hoger niveau te tillen en om te adviseren hoe ze dit konden doen. Het advies was zowel inhoudelijk als visueel (voorzet voor hoe het eruit zou kunnen komen te zien).

De belangrijkste adviespunten waren:

Less is More

Zorg ervoor dat de informatie op de pagina’s rust uitstraalt, zodat de gebruiker niet hoeft te scannen door alle informatie. Het moet voor de gebruiker in 1 opslag duidelijk zijn waar welke informatie te vinden is.

Denk vanuit de gebruiker

Bedrijven zijn vaak trots op hun bedrijf en willen dit uitdragen naar de klant. Daar is niets mis mee. Het gevaar bestaat echter dat er bij het communiceren te veel wordt gedacht vanuit het bedrijf. Dit kwam naar voren uit het ‘lid worden’.

Members krijgen meer voordeel. Ook member worden? {invulveld} Aanmelden.

Bij dit onderdeel wordt er gezegd dat Members voordeel hebben, maar wat houdt dat voordeel dan in? Een klant zal zich sneller aanmelden als hij/zij weet wat voor voordelen er zijn bij het Member worden. Er is een alternatieve versie gemaakt waar de klant duidelijk ziet wat het voordeel is voor hem/haar.

Een ander voorbeeld is Waar vind ik mijn favoriete merk. Wanneer je op deze pagina komt zie je de afdelingen van de winkels. Per afdeling staat een omschrijving van de afdeling en welke merken er te vinden zijn. Eigenlijk hoort hier nog een stap tussen. Je vraagt: waar vind ik mijn favoriete merk. Dan zou het merk centraal moeten staan. Je vraagt immers naar het merk; niet naar de afdeling. Het zou dan ook logisch zijn als er een optie ervoor te zien zou zijn waar de klant kan zoeken op het merk. Klik je deze aan, dan zie je op welke afdeling je dit merk kan vinden en welke merken daar nog meer te vinden zijn.

Meten is weten

Als je wilt weten wat de gebruiker/klant vindt van bepaalde onderdelen of aanpassingen dan is het verstandig om de klant bij het proces te betrekken door bijvoorbeeld een gebruikersenquête of andere gebruikerstests uit te voeren. Zo kan je de webshop inrichten op basis van de wensen van de gebruikers.