De Koninklijke Bibliotheek (KB) is dé nationale bibliotheek van Nederland. Ze is opgericht in 1798 en staat in Den Haag. De KB wil iedereen toegang te geven tot kennis en cultuur van het heden en verleden van Nederland en fungeert als kenniscentrum voor wetenschappelijke informatievoorziening. Voor de afdeling onderzoek heb ik als freelance visual/ux designer een nieuw ontwerp gemaakt voor de website Bibliotheekinzicht.
De opdracht
Op de website van Bibliotheekinzicht staat veel informatie. Er was een huisstijl ontwikkeld -vooral voor offline uitingen- die moest worden doorvertaald naar een online visueel design.
Hoe was de voorbereiding?
Er zijn workshops gehouden en ik keek naar vergelijkbare websites voor inspiratie. Ik schetste en zette dit om in wireframes en uiteindelijk in een visueel ontwerp. De visuele ontwerpen werden aangescherpt (waaronder ook werd gekeken naar de Accessibility. Zo ontstond er een definitief visueel ontwerp. Ik schreef een overdrachtsdocument, zodat het design door de programmeur opgepakt kon worden. De focus was desktop omdat 1920×1280 de resolutie was die het meest werd gebruikt (Google Analytics).
- Hoe kan de gebruiker beter navigeren op Bibliotheekinzicht?
De website van Bibliotheekinzicht bestaat uit verschillende onderdelen die via de homepagina bereikbaar moeten zijn. De navigatie (waaronder de naamgeving) werd d.m.v. een workshop opnieuw ingedeeld. Er werden contentblokken ontworpen die -naast de menubalk- zorgden voor extra navigatiemogelijkheden. Daarnaast werden er buttons ontwikkeld. Er werd in het oude design gebruik gemaakt van hyperlinks i.p.v. duidelijke buttons. Deze call-to-actions (CTA’s) waren niet voldoende herkenbaar tussen de overige tekst. Een duidelijke CTA kan de user experience (UX) positief beïnvloeden, aangezien de bezoeker visuele cues krijgt waar hij/zij heen kan gaan. Daarom heb ik opvallende (gekleurde) buttons ontworpen die de navigatie makkelijker maken.
2. Hoe kan de lezer de inhoud van een ‘dossier’ prettiger lezen?
In het oude design bestonden de dossiers grotendeels uit tekst (soms met een foto erbij). Lange online teksten zijn vaak lastig te verwerken, omdat we gewend zijn om online teksten te filteren/scannen op informatie die voor ons interessant is.
Uitdaging: Dossiers moeten goed scanbaar zijn en interessant zijn/blijven (variatie), zodat het online lezen wordt bevorderd.
Lange teksten, zoals e-books maken vaak gebruik van een aparte reader. Deze reader heeft een navigatie die het lezen van langere online content ondersteund. In het nieuwe design zijn er aparte menu-onderdelen (inhoudsopgave, exporteren als PDF, terug naar dossiers e.d.). Om duidelijk te maken dat de gebruiker in een aparte aparte (lees)modus zit is de navigatie voor deze modus goud i.p.v. wit.
De dossiers zijn niet meer alleen lange teksten, maar bestaan uit rubrieken. Elk met hun eigen design. Lange en korte rubrieken wisselen elkaar af.
3. Hoe zorgen we ervoor dat echt alle gebruikers de website kunnen gebruiken?
De Koninklijke Bibliotheek moet ervoor zorgen aan de WCAG-richtlijnen. Daarom wordt er rekening gehouden met bijvoorbeeld kleurenblinden, blinden, doven en mensen met een motorische beperking.
Uitdaging: Maak de interface en het visuele design toegankelijk
Een deel van de toegankelijkheid kan met visueel design worden opgelost. Teksten in buttons zijn beschrijvend. Dus: geen ‘Lees meer’ maar ‘ Lees dossier: Biliotheekinzicht’. De kleurcombinaties die niet voldeden aan contrasteisen werden vervangen.
Eindresultaat
Het live eindresultaat is te zien op www.bibliotheekinzicht.nl
Andere designopdrachten
Naast de nieuwe interface van Bibliotheekinzicht is de afdeling onderzoek ook andere communicatiemiddelen nodig. Zo ontwerp ik iconen, flyers, posters, timetables, POS materiaal, whitepapers en brochures voor deze afdeling en begeleid ik -waar nodig- het drukwerk en ontwerp ik verschillende infographics op landelijk, provinciaal en lokaal niveau (Bibliotheek & Belastingdienst/Primair en Voortgezet Onderwijs/Wsob/Basisvaardigheden).
We zijn heel tevreden met Carlien haar werk voor Bibliotheekinzicht. Carlien heeft niet alleen oog voor de vorm, maar ook voor de inhoud en de techniek. Ze denkt goed mee, werkt snel en doet wat ze belooft. Heel fijn om met haar samen te werken!
Annemiek van de Burgt | Adviseur Onderzoek en Kennisdeling | Koninklijke Bibliotheek
Het is een verademing om met Carlien samen te werken. Voor elk onderzoek dat wij uitvoeren worden infographics in hoge oplages (150 stuks) gemaakt. Omdat ik hierin samenwerk met Carlien is dit proces een fluitje van een cent. Ze denkt goed mee, begrijpt je, is razendsnel en niet onbelangrijk: maakt zeer mooie en overzichtelijke infographics. Ook is ze pas tevreden als je dat zelf bent en laat ze zich zeker niet afschrikken door nog een plotselinge lastminute wijziging.
Sharon van de Hoek | Adviseur Onderzoek en Kennisdeling | Koninklijke Bibliotheek