De Koninklijke Bibliotheek (KB) is dé nationale bibliotheek van Nederland. Ze is opgericht in 1798 en staat in Den Haag. De KB wil iedereen toegang te geven tot kennis en cultuur van het heden en verleden van Nederland en fungeert als kenniscentrum voor wetenschappelijke informatievoorziening. Voor de afdeling onderzoek heb ik als freelance visual/ux designer een nieuw ontwerp gemaakt voor de website Bibliotheekinzicht.

De opdracht

De website van Bibliotheekinzicht is veelomvattend. Er was een huisstijl ontwikkeld -vooral voor offline uitingen- die moest worden doorvertaald naar een online visueel design.

Proces

Er zijn workshops gehouden en vergelijkbare websites zijn bekeken ter inspiratie. Aan de hand daarvan werden ideeën geschetst, deze werden omgezet in wireframes en uiteindelijk in een visueel ontwerp. De visuele ontwerpen werden gefinetuned (waarbij ook de afdeling Accessibility werd aangehaakt) tot er een definitief visueel ontwerp. Ik schreef een overdrachtsdocument, zodat het design door de programmeur opgepakt kon worden. De focus was desktop omdat 1920×1280 de resolutie was die het meest werd gebruikt (Google Analytics).

KoninklijkeBibliotheek_UXdesign_proces
  1. Maak de navigatie van Bibliotheekinzicht duidelijker

De website van Bibliotheekinzicht bestaat uit verschillende onderdelen die via de homepagina bereikbaar moeten zijn. De navigatie (waaronder de naamgeving) werd d.m.v. een workshop opnieuw ingedeeld. Er werden contentblokken ontworpen die -naast de menubalk- zorgden voor extra navigatiemogelijkheden. Daarnaast werden er buttons ontwikkeld. Er werd in het oude design gebruik gemaakt van hyperlinks i.p.v. duidelijke buttons. Deze call-to-actions (CTA’s) waren niet voldoende herkenbaar tussen de overige tekst. Een duidelijke CTA kan de user experience (UX) positief beïnvloeden, aangezien de bezoeker visuele cues krijgt waar hij/zij heen kan gaan. Daarom heb ik opvallende (gekleurde) buttons ontworpen die de navigatie makkelijker maken.

2. Maak de content van Dossiers beter leesbaar

In het oude design bestonden de dossiers grotendeels uit tekst (soms met een foto erbij). Lange online teksten zijn vaak lastig te verwerken, omdat we gewend zijn om online teksten te filteren/scannen op informatie die voor ons interessant is.

Challenge: Dossiers moeten goed scanbaar zijn en interessant zijn/blijven (variatie), zodat het online lezen wordt bevorderd.
KoninklijkeBibliotheek_photoshop-laptop

Lange teksten, zoals e-books maken vaak gebruik van een aparte reader. Deze reader heeft een navigatie die het lezen van langere online content ondersteund. In het nieuwe design zijn er aparte menu-onderdelen (inhoudsopgave, exporteren als PDF, terug naar dossiers e.d.). Om duidelijk te maken dat de gebruiker in een aparte aparte (lees)modus zit is de navigatie voor deze modus goud i.p.v. wit.

De dossiers zijn niet meer alleen lange teksten, maar zijn opgedeeld in verschillende rubrieken die elk hun eigen design hebben. Omdat de lengtes variëren is er gekozen voor een opdeling. Lange rubrieken maken het geheel onnodig lang en zorgt voor een ‘overload’ aan informatie. De lange rubrieken zijn slechts deels te zien en door op een button te klikken kunnen ze de gehele rubriek lezen.

3. Houd rekening met de toegankelijkheid/accessibility

De Koninklijke Bibliotheek moet ervoor zorgen dat de website aan hoge toegankelijkheidseisen voldoet. Er moet rekening worden gehouden met o.a. kleurenblinden, blinden, doven en mensen die motorisch problemen kunnen ondervinden bij een websitebezoek.

KoninklijkeBibliotheek_Freelance_Design
Challenge: Maak de interface en het visuele design zo toegankelijk mogelijk

De toegankelijkheid kon deels in het ux/visuele design worden opgelost. CTA’s werden -waar mogelijk- zo beschrijvend mogelijk gemaakt (geen lees meer maar bijv. Lees dossier: Biliotheekinzicht). En huisstijlkleuren werden getest op contrast wanneer ze i.c.m. met zwarte en witte tekst. Wanneer het contrast niet goed genoeg was werden kleurcombinaties uitgesloten.

Eindresultaat

Het live eindresultaat is te zien op www.bibliotheekinzicht.nl

Naast de nieuwe interface van Bibliotheekinzicht is de afdeling onderzoek ook andere communicatiemiddelen nodig. Zo ontwerp ik iconen, flyers, posters, timetables, POS materiaal, whitepapers en brochures voor deze afdeling en begeleid ik -waar nodig- het drukwerk en ontwerp ik verschillende infographics op landelijk, provinciaal en lokaal niveau (Bibliotheek & Belastingdienst/Primair en Voortgezet Onderwijs/Wsob/Basisvaardigheden).

We zijn heel tevreden met Carlien haar werk voor Bibliotheekinzicht. Carlien heeft niet alleen oog voor de vorm, maar ook voor de inhoud en de techniek. Ze denkt goed mee, werkt snel en doet wat ze belooft. Heel fijn om met haar samen te werken!

Annemiek van de Burgt | Adviseur Onderzoek en Kennisdeling | Koninklijke Bibliotheek

 

Het is een verademing om met Carlien samen te werken. Voor elk onderzoek dat wij uitvoeren worden infographics in hoge oplages (150 stuks) gemaakt. Omdat ik hierin samenwerk met Carlien is dit proces een fluitje van een cent. Ze denkt goed mee, begrijpt je, is razendsnel en niet onbelangrijk: maakt zeer mooie en overzichtelijke infographics. Ook is ze pas tevreden als je dat zelf bent en laat ze zich zeker niet afschrikken door nog een plotselinge lastminute wijziging.

Sharon van de Hoek | Adviseur Onderzoek en Kennisdeling | Koninklijke Bibliotheek