Het Internet Schooldossier (ISD) is de beveiligde omgeving van de Inspectie van het Onderwijs. Hierin leveren scholen documenten aan voor een inspectiebezoek. Of ze doen een melding of aanvraag voor een leerling.
Hoe kunnen ISD-gebruikers efficiënter kunnen meldingen doorgeven?
- Per jaar worden er ongeveer 34.500 meldingen gedaan bij de Inspectie.
- 62% daarvan is Afwijkende Wijze Examinering (AWE) voor kandidaten met een ondersteuningsbehoefte.
- Het grootste deel van de meldingen is voor leerlingen met dyslexie. Die bijvoorbeeld extra tijd nodig hebben of hulpmiddelen mogen gebruiken tijdens het examen, zoals een leespen of een computer met voorleessoftware.
Wat wil de gebruiker?
Kan het aanmelden van kandidaten met bijvoorbeeld dyslexie vereenvoudigd worden door gemakkelijk meerdere kandidaten in één keer te kunnen aanmelden?
ISD gebruiker
Efficiënter melden voor leerlingen met soortgelijke situaties. Melders doen vaak de melding voor een groot aantal leerlingen tegelijk. Daarbij komt dyslexie het meest voor. Meerdere leerlingen tegelijk kunnen invullen is dan handig.
Scholen en besturen testten ons prototype
De 6 testers werkten bij scholen in voortgezet onderwijs, verspreid over Nederland.
Wat kon nog beter?
Testers bekeken het prototype. Tijdens de usabilitytest bleek dat een knop nog niet op de juiste plek stond. Daardoor dacht men dat de bulkmelding ook voor de andere 2 examenmeldingen geldde. Namelijk die voor anderstaligen en gespreid examen.
Hoe is dat opgelost?
Bij de eerste stap pasten we de tekst op de knop aan. Je kiest eerst welke melding je doet. Pas daarna geef je aan voor hoeveel leerlingen de melding is.
Tekst gaat verder onder de afbeeldingen
Ik was nu zo snel klaar, minutenwerk. Voorheen was ik zeker een uur bezig.
ISD-gebruiker
Je hoeft nu niet meer voor elke dyslectische leerling opnieuw op het + te drukken en alles in te vullen er is nu een bulk melding mogelijk. mooi , goeie aanpassing
ISD-gebruiker
Hoe kan de PDF ter bevestiging duidelijker worden voor gebruikers?
Wat valt gebruikers op aan de bestaande PDF?
- Relevante informatie staat achteraan;
- Onduidelijk (bij aanvragen) wat ik hierna kan verwachten/moet doen.
Hoe hebben we dat opgelost?
Nieuw ontwerp met onder andere:
- iconen (voor meer overzicht);
- kleurenvlak met info over het vervolg (hoe nu verder?);
- alleen relevante info en minder formele teksten.
115 testers beoordeelden versie A of B. Aan het eind van de online A/B test zagen ze beide versies. Ze konden aangeven of ze een voorkeur hadden voor versie A, B of geen dat ze geen voorkeur hadden.