Holland Gold is een webshop in edelmetaal. Klanten kunnen bijvoorbeeld goud of zilver kopen als alternatief (hedge) tegen het huidige economische systeem of als diversificatie van hun beleggingsportefeuille.

Holland Gold kwam bij mij met de vraag om een nieuw logo en een nieuwe interface voor de website te ontwikkelen.

Nieuw logo

Het logo van Holland Gold was aan vernieuwing toe:

  • Het nieuwe ontwerp moest aansluiten bij het logo van het moederbedrijf Aunexum Precious Metals Group.
  • De gouden kleur uit het oude logo moest terugkomen in het nieuwe design
  • De blauwe kleur mocht opgefrist worden.
  • Er moest een connectie zijn met de ‘core business’ van het bedrijf. Dit is in het nieuwe logo gevisualiseerd is door de vormen van gouden staven in het ontwerp terug te laten komen.
  • De overlap van de hoeken onderin zijn scherpe hoeken geworden. Dit verwijst naar de vorm van een edelsteen en staat voor de ‘store of value’. Duizenden jaren blijken edelmetalen een ‘store of value’ tegen (hyper)inflatie.

Toen het nieuwe logo akkoord was heb ik -op basis van een bestaand UX-onderzoek- de interface van de website bekeken. Daarbij stond de volgende doelstelling centraal:

Optimaliseer de website m.b.t. duidelijkheid voor de gebruiker (waarom investeren? waarom Holland Gold?) en zorg ervoor dat het nieuwe design aansluit bij de wensen/gedragingen die uit het UX-onderzoek zijn gekomen.

Duidelijkheid investeren

Waarom zou je edelmetaal kopen?

Zoals al naar voren kwam is de klant van Holland Gold soms op zoek naar een alternatief (hedge) tegen het huidige economisch systeem. Er is gekozen om 3 koopredenen te tonen in het design en dit aan te vullen met de 3 belangrijkste USP’s om het edelmetaal te kopen bij Holland Gold en niet bij een van de concurrenten. Belangrijk is dat de gebruiker/klant altijd centraal staat en bij zowel het design als de content is dit altijd als uitgangspunt genomen.

Waarom Holland Gold?

De ‘gemiddelde’ klant van Holland Gold is op zijn/haar hoede ten opzichte van de economie. Dit werkt ook door in een voorzichtigheid bij het vertrouwen van een bedrijf. De klant wil zeker zijn dat zijn/haar geld goed geïnvesteerd wordt door een betrouwbaar bedrijf. Om mensen te laten zien dat Holland Gold geen eenmansbedrijfje op een zolderkamertje is, is gekozen om het team een gezicht te geven. De klant kan zien wat de medewerkers voor professionele achtergrond hebben.

Daarnaast bezit Holland Gold een AFM-vergunning. Deze vergunning krijgt een bedrijf niet zomaar, dus het is goed om te zien voor de klant die twijfelt of het bedrijf wel betrouwbaar is.

Aansluiten op UX-research

Uit o.a. het klikgedrag, heatmaps en Google Analytics kon worden afgeleid wat gebruikers belangrijke elementen op de website vonden.

  • Het item ‘Koersen’ was zo belangrijk dat het op alle pagina’s moest terugkomen. Daarom is ervoor gekozen om er een aparte balk voor te maken. Deze balk is op alle pagina’s te zien en geeft de meest recente koersinformatie.
  • Het item ‘Nieuws’ is toegevoegd in de menu-balk omdat uit het onderzoek bleek dat klanten van Holland Gold dit een interessant onderdeel vinden.
  • Advies bij de aankoop van edelmetaal is belangrijk, want er zijn veel verschillende opties. Daarom is het menu-item ‘Informatie en Advies’ toegevoegd aan de menu-balk zodat de klant gemakkelijk bij een adviespagina kan komen.

 

Carlien heeft voor Aunexum Precious Metals Group meegewerkt aan de re-styling van de labels Holland Gold en Goudstandaard. Wij zijn heel tevreden met het re-design van de huisstijlen en webshops. Carlien begrijpt de identiteit en de positionering van onze bedrijven als geen ander. Het creatieve proces start hiermee vanuit de kern. Tijdens dit proces luistert zij heel goed naar onze input, voegt hier een flinke dosis van haar eigen ideeën aan toe om deze vervolgens snel en creatief visueel te vertalen naar het gewenste einddoel. Heel fijn zijn de sparingssessies waarbij zij open staat voor onze suggesties en deze soms krachtig onderbouwd terzijde schuift. Wij zijn bijzonder tevreden met de eindresultaten.Wat ons betreft is de samenwerking nog maar net begonnen!
Vincent Kersten – (mede)oprichter en directeur van Aunexum Precious Metals Group