Bij Goudstandaard kunnen particuliere investeerders edelmetaal kopen. De website heeft een ‘private banking’-stijl, maar het design is toe aan een nieuw visueel design en een nieuwe interface (UI).

Doelgroep

  • 65% van de gebruikers is 45+
  • De hoogste conversieratio komt van de groep 18-24 jaar
  • 76% van de websitebezoekers is man en zij doen ook de meeste transacties (77,5%). Desondanks wordt 43% van de opbrengst aangekocht door vrouwen
  • De meeste bezoekers komen uit Nederland en België, waarbij de stad Naarden zorgt voor een hoge opbrengst per sessie
  • 70% van de bezoekers is een terugkerende bezoeker
  • 56% van de mensen bezoekt de website op desktop en maar liefst 86% van de aankopen wordt gedaan via desktop

De aanname is dat gebruikers grote aankopen liever via de desktop doen (veiliger gevoel). Omdat maar liefst 86% van de aankopen via desktop verloopt is desktop voor het ontwerp leading. Uiteraard wordt het design ook responsive.

De opdracht

Ontwerp een website waar de gebruiker beter wordt geïnformeerd over het aankoopproces rondom edelmetaal (wat uiteindelijk moet resulteren in een hogere conversie).

Het aankoopproces en wegnemen barrières

Je investeert niet zomaar in edelmetaal. Daar gaat een uitgebreid oriëntatieproces aan vooraf. Voordat je bij het uiteindelijke product bent dat je wil kopen moeten er verschillende keuzes gemaakt worden. Dit zorgt voor barrières die de koper over moet voordat hij/zij tot aankoop overgaat. Vragen/barrières die hierbij aan de orde komen zijn

  1. Waarom zou je investeren in edelmetaal?
  2. Waarom Goudstandaard?
  3. Hoe werkt het aankopen (goud/zilver, munten/baren, opslag)

1. Waarom zou je investeren in edelmetaal?

Mensen kopen edelmetaal meestal om hun portfolio te spreiden (hedgen) of om hun vermogen af te dekken tegen bijv. inflatie. Het is een alternatieve manier van investeren en dus niet iets waarover je dagelijks hoort. Daarom is het belangrijk om de aankoopredenen kort te leggen op de homepagina.

2. Waarom Goudstandaard?

Als je hebt besloten om te investeren in edelmetaal, waarom zou je dat dan bij Goudstandaard doen en niet bij een concurrent? En is Goudstandaard een betrouwbare partij?

Op de homepagina zijn de Unique Selling Points (USPs) verbeeld in iconen (met tekstlabels eronder). Ze geven aan waar Goudstandaard voor staat. Een van de belangrijke USPs is dat Goudstandaard een AFM vergunning heeft. Dit is een autoriteit in de financiële markt en een bedrijf krijgt zo’n vergunning niet zomaar. Naast de USPs is er op de “Over Ons”-pagina ook een foto te zien. Hierbij zie je iemand van Goudstandaard die met een klant aan tafel zit. De klant is niet te herkennen, omdat klanten niet graag te koop lopen met hun investering. Klanten zijn daarom expres niet herkenbaar. De mensen van Goudstandaard daarentegen wel.

GoudStandaard_VIsual_Design_investeren-edelmetaal
GoudStandaard_VIsual_Design_investeren-edelmetaal

3. Hoe werkt het aankoopproces?

De bezoeker heeft besloten dat hij/zij bij Goudstandaard wil investeren in edelmetaal. Maar wat koop je dan precies? Er zijn veel keuzes, want:

  1. In welk edelmetaal investeer je (goud/zilver/platina/palladium)
  2. Kies je dan voor munten of baren?
  3. Welke munt/baar kies je dan?
  4. Voor welke soort opslag kies je?

De eerste 3 vragen moet de bezoeker eerst door voordat hij/zij een specifiek product kan kopen op de website. De weg naar een specifiek product toe moet zo makkelijk mogelijk zijn (zodat potentiële klanten niet afhaken). Om de klant hierbij te helpen, heb ik een aparte ‘module’ (gebaseerd op verkoopgesprekken met klanten) ontworpen.

Stap 1: In welk edelmetaal investeer je?
Wanneer mensen investeren in edelmetaal doet 98% dat in goud of zilver. In deze module staan deze twee edelmetalen dan ook centraal. Voor zowel goud als zilver staan de USPs erbij en de klant kan kiezen voor goud of zilver.

De bezoeker heeft gekozen voor goud of zilver. Dan komt de vraag:

Stap 2: Munten of baren?
Munten en baren hebben elk hun eigen USPs. Deze worden duidelijk uitgelicht per type.

De bezoeker heeft gekozen voor bijv. munten. Je komt in de module bij verschillende munten terecht (stap 3).

Stap 3: Welke munt kies je nu?
Er staan 2 munten voorgesteld. Op de kaart staat informatie over de munt en er staat een duidelijke CTA die rechtstreeks naar deze specifieke munt leidt. Wanneer de munt het meest verkocht wordt kan er een extra label aan de kaart gehangen worden.

De twee munten vooraan zijn niet de enige twee opties waar men voor kan kiezen. De bezoeker krijgt 2 visuele cues te zien waardoor hij/zij ziet dat er nog meer opties zijn. Er zijn 2 kaarten deels verscholen achter de 2 voorste kaarten en er staan pijlen aan de zijkant waarmee de bezoeker andere opties naar voren kan laten komen.

Wil je toch alle zilveren of gouden munten bekijken? Dan kan dat ook door op de secundaire CTA onder de kaarten te klikken .

Wanneer de klant heeft gekozen voor een specifieke munt of baar komen ze op een de productpagina terecht. Op deze productpagina wordt duidelijk uitgelegd hoe je –naast online- de bestelling ook kan plaatsen (telefonisch, op kantoor e.d.) en hoe de levering en opslag (stap 4) in z’n werk gaat. De voor- of nadelen per type product (goud/zilver, munten/baren) zijn erg uiteenlopend. Door dit pas op de homepagina te laten zien, is de informatie zo relevant mogelijk.

De koersgrafiek

Veel terugkerende bezoekers komen op de website i.v.m. de actuele koersgrafiek. Dit is dan ook een belangrijke pagina voor Goudstandaard. De volgorde van de informatie was in het huidige design niet optimaal en bezoekers haakten af na de lange stukken tekst onder de koersgrafiek (bleek uit scrollgedrag o.b.v. heatmaps). Ze zagen de overige content onder de tekst daarom niet.

Hoe kan de interface van de “actuele koers”-pagina zo worden geoptimaliseerd, zodat het beter aansluit bij de wensen van de gebruiker?

De koersgrafiek werkt goed en wordt veelvuldig gebruikt. Toch staat het in het huidige design redelijk op zichzelf. Om meer context te geven over waarom de koers stijgt of daalt is ervoor gekozen om het laatste nieuws naast de grafiek te zetten.

De lange tekst die in het huidige design onder de grafiek stond is ingekort en naar onderen geplaatst. In het nieuwe design staat onder de koersgrafiek een tabel waarin de prijs in euro’s/dollars per kilo/oz te zien is. Daarnaast zijn er verschillende soorten edelmetaal in de tabel te zien (goud, zilver, als platina en palladium). Naast de tabel zijn Call to Actions (CTA’s) opgenomen, zodat men direct naar de productcategorieën kan gaan o.b.v. prijzen in de tabel.

GoudStandaard_VIsual_Design_koersgrafiek

Onder de tabel staat de goud/zilver ratio. Deze is hoger op de pagina geplaatst, gevolgd door de korte tekstuele uitleg over de goud en zilverprijs die eerst hoger op de pagina stond en bezoekers liet afhaken. Door de volgorde te veranderen en de tekst in te korten kan dit worden voorkomen.

Nieuwsgierig geworden?

Is jouw website of applicatie toe aan vernieuwing? En wil je zeker weten dat je nieuwe site of app perfect aansluit op de wensen en verwachtingen van je klant?

Stuur me een mail, dan kijk ik met je mee naar de mogelijkheden.