Je bent op zoek naar een creditcard of wil een nieuwe bankrekening openen. Best ingewikkeld, want welke creditcard of bankrekening past het best bij je? Geldnerds vergelijkt tientallen financiële producten, zodat jij supersnel die creditcard of bankrekening vindt die bij jou past.
Briefing
De website Moneto was aan vernieuwing nodig en ik werd hier als freelance ux-designer voor gevraagd. De focus ligt eerst op desktop (meest gebruikt), maar moest uiteraard responsive zijn, zodat het ook compatible is voor mobiel en tablet. Moneto transformeerde in Geldnerds en daar hoorde een nieuw (geoptimaliseerd) design bij. Gebruikers moeten makkelijk financiële producten kunnen vergelijken, waarbij onafhankelijkheid en duidelijkheid voorop staat.
Daarom stond de volgende projectdoelstelling centraal:
Gebruikers moeten Geldnerds kunnen gebruiken om financiële producten onafhankelijk en eenvoudig te vergelijken.
Het UX-proces
Allereerst is gekeken naar vergelijkbare sites (oa. Nerdwallet, Bankrate en check24.de). O.b.v. het bestaande Moneto-design en vergelijkbare sites zijn er schetsen gemaakt. Deze zijn omgezet in high fidelity wireframes in Sketch en vervolgens in een klikbaar Invision-prototype. Dit prototype werd gebruikt tijdens de usertests en deze feedback werd verwerkt. De uiteindelijke visuele interface werd in Zeplin gezet, zodat de developer dit kon gebruiken bij het programmeren.
Vergelijken
De gebruiker zoekt op Geldnerds een financieel product (bijv. creditcard of bankrekening). De flow voor creditcards is uitgewerkt, maar deze is eveneens te gebruiken voor andere financiële producten.
Een deel van de gebruikers is op zoek naar iets specifieks en zal daarvoor de zoekbalk op de homepagina gebruiken. Maar veel mensen weten niet wat ze precies zoeken. Ze willen daarom producten met elkaar vergelijken en het product vinden dat het beste past. Om te weten wat men van het bestaande design/vergelijken vond is een usertest gedaan met het bestaande Moneto-design.
Uitkomsten usertests:
Testers vonden het bestaande design functioneel. Ze kwamen uiteindelijk uit bij een creditcard, maar het proces ging niet erg makkelijk.
“Het doet zijn ding, is op zich wel duidelijk, maar wel heel erg kaal. Soms vind ik het ook verwarrend, want bij de categorieën staan er soorten creditcards (zakelijke creditcards), maar ook merken (VISA).”
“Ik vind het verwarrend dat er bij de opgesomde kenmerken telkens wat anders staat. Het is appels met peren vergelijken, terwijl het wel om allemaal creditcards gaat”.
De pop-up “welke creditcard past bij mij” wordt als handig ervaren. Je krijgt uitleg over de verschillende types en weet daardoor beter wat je wel of niet moeten hebben. Dit onderdeel wordt gehandhaafd in het redesign.
De uitklaponderdelen op de productpagina worden erg argwanend bekeken.
“Goed dat je deze uitleg ziet, maar omdat het verborgen is onder die uitklapmenu’s denk ik daar zit een addertje onder het gras. Ik zou die uitklap in ieder geval bekijken, omdat ik het niet vertrouw.”
Er is wantrouwen rondom financiële producten. Transparantie rondom de producten is dus erg belangrijk. Informatie moet zoveel mogelijk zichtbaar zijn en zo min mogelijk worden weggestopt onder uitklapmenu’s.
Uit de usertest komen een paar uitdagingen naar:
Challenge 1: Hoe kan de gebruiker duidelijk en overzichtelijk financiële producten vergelijken?
In het Moneto-design was vergelijken lastig. Gebruikers moesten heen en weer tussen pagina’s om eigenschappen te vergelijken. Belangrijke producteigenschappen (bijv. rente en limiet) waren weggestopt onder uitklapmenu’s en niet overal werden dezelfde producteigenschappen getoond.
Om beter te kunnen vergelijken worden in het nieuwe design bij elk product dezelfde eigenschappen getoond. Zo heeft de gebruiker duidelijkheid en meer overzicht over of een product een bepaalde eigenschap wel of niet heeft. De ruimte op de product’kaarten’ (op de categoriepagina) is beperkt. Daarom wordt daar een selectie getoond van de belangrijkste eigenschappen (bijv. prijs, rente, limiet). Welke eigenschappen zijn gebaseerd op usertests en het expertise van Geldnerds.
Op veel financiële websites worden producten onder elkaar weergegeven. Maar is dit bij een vergelijking wel het meest overzichtelijk? In een usertest werden twee versies voorgelegd. Versie 1 had de producten onder elkaar staan. Bij versie 2 stonden er twee producten naast elkaar.
Mij lijkt de versie met twee kaarten naast elkaar fijner. Ik denk dat ik het zo makkelijker te vergelijken vind.
Ik zou gaan voor de versie met twee naast elkaar dan kan je veel meer zien binnen 1 scherm. Je ziet zo veel meer en daarom kan ik het beter vergelijken.
Gebruikers hebben dus het liefst twee producten naast elkaar, omdat ze dan meer producten tegelijk zien (overzichtelijker) en daardoor makkelijker en meer kunnen vergelijken .
In het bestaande Moneto-ontwerp moet de gebruiker switchen tussen productpagina’s of scrollen op de categoriepagina om producten met elkaar te vergelijken. Dit kan makkelijker door een module te integreren. In de hoek van een product’kaart’ kan de gebruiker ‘Vergelijk’ aanvinken. De creditkaart wordt geselecteerd en verschijnt in een pop-up. De gebruiker kan maximaal drie creditcards naast elkaar zetten en dan klikken op de button ‘vergelijk’). Er verschijnt een paginavullende pop-up met alle eigenschappen van de drie creditcards op een rij. De gewenste creditcard kan direct worden aangevraagd of de gebruiker gaat naar de productpagina door op ‘meer informatie’ te klikken.
Challenge 2: Hoe kan onafhankelijkheid en betrouwbaarheid worden benadrukt?
Zoals al duidelijk werd uit de gebruikerstests is er veel wantrouwen. Wordt er geen informatie achtergehouden? Is de vergelijking wel objectief?
In het design is hiermee rekening gehouden. Het aantal uitklap-menu’s is geminimaliseerd. Zoveel mogelijk informatie wordt getoond op de productpagina. Alleen voorwaarden of actie-bepalingen worden onder de uitklap gezet (dit bevat vaak veel informatie en dan wordt de pagina onnodig lang).
Uit de gebruikerstest bleek dat men het wantrouwt wanneer er alleen positief wordt gesproken over een product op een vergelijkingswebsite. Daarom worden er in het redesign op de productpagina zowel plus- als minpunten naar voren gebracht.
En vertrouw je Geldnerds niet? Dan kan je altijd nog kijken naar de reviews van andere klanten.
Ingewikkeld te begrijpen? Nee hoor…
Veel mensen vinden financiële producten maar ingewikkeld volgens het AFM. Geldnerds heeft de missie om informatie over de producten zo eenvoudig en duidelijk mogelijk te maken. Maar komt dit in het nieuwe design naar voren?
- Op de categorie- en productpagina worden relevante tips gegeven. Waar moet je nou op letten? Dat vertelt een creditcard-expert van Geldnerds jou. Wie dat is? Dat zie op de foto die bij de tip te zien is. Uit de gebruikerstest bleek dat deze tips als prettig worden ervaren.
- Op de homepagina wordt meer uitleg gegeven over Geldnerds. Een duidelijke uitleg geven wordt hier genoemd als een van de USPs.
- Wil je meer weten over een bepaald onderwerp? De medewerkers van Geldnerds schrijven blogs met achterliggende informatie over allerlei producten. Deze blogs zijn te vinden op de homepagina of als aanvullende informatie bij relevante producten.
Ik ben erg tevreden met de inzet van Carlien. Ze kan verder kijken dan het maken van aantrekkelijke designs. Meer dan verwacht, komt ze met waardevolle input vanuit het oogpunt van de consument. Daarnaast toetst ze graag haar ideeën en is communicatief heel sterk.
Dirk Folkerts | Director | Netcapital
Eindresultaat
Het eindresultaat is te zien op de www.geldnerds.nl en de eerste statistieken zijn ook al binnen.
- De bounce rate voor de homepagina daalde van 49,42 naar 22,34%.
- En de sessieduur steeg van 3:18 naar 4:46 minuten.
Gebruikers blijven dus bijna 1,5 keer zo lang op de website. En op de homepagina wordt minder direct afgesloten. Voor een homepagina van een online dienst is dit een prima percentage. Zeker omdat je op Geldnerds een ingewikkelde taak kan uitvoeren (vergelijken van financiële producten). Uiteraard zijn dit nog maar de eerste statistieken die beschikbaar zijn, maar voor nu zijn dit al zeer positieve uitkomsten.
Uiteraard zijn conversiecijfers ook erg interessant, maar deze zijn nog niet beschikbaar. Zodra dat wel het geval is worden ze gepubliceerd.
Nieuwsgierig geworden?
Is jouw website of applicatie toe aan vernieuwing? En wil je zeker weten dat je nieuwe site of app perfect aansluit op de wensen en verwachtingen van je klant?