European Investors wilde een platform ontwikkelen waar institutionele investeerders bedrijfsanalyses konden lezen. De analyses verschenen oorspronkelijk alleen in print, maar de vertaalslag naar online moest gemaakt worden. Ze kwamen daarom bij mij en vroegen of ik als freelance visual en UI designer hiernaar kon kijken.

Voor wie is het platform?

De doelgroep voor dit platform zijn professionele (investerings)beleggers die op Europees niveau investeren. Belangrijk voor deze doelgroep is efficiënte informatie. De informatie moet daarom goed gestructureerd worden, zodat ze de belangrijkste informatie eerst zien. Bij meer interesse zien ze steeds meer.

Wat moest er gebeuren?

Ontwerp een digitaal platform waar (aangesloten) institutionele beleggers analyses van beursgenoteerde Europese bedrijven online kunnen lezen en zorg ervoor dat de informatie efficiënt gestructureerd wordt.

Hoe informeer je gebruikers die weinig tijd hebben zo efficiënt mogelijk?

Kenmerkend voor de doelgroep is dat ze over het algemeen weinig tijd hebben om alle informatie te lezen. Ze willen snel tot de kern komen en de belangrijkste bevindingen in één oogopslag zien. Daarom is gekozen om gebruik te maken van het piramide principe waarbij de belangrijkste informatie eerst wordt gepresenteerd. Details worden in eerste instantie ‘verborgen’ onder een uitklap, zodat de gebruiker ervoor kan kiezen om deze extra informatie tot zich te nemen.

Hoe zie je welke aandelen interessant kunnen zijn?

De gebruiker moet via een inlog op een overzichtspagina terecht komen. Op deze pagina kan de gebruiker een keuze maken uit de beschikbare analyses. Nieuwe analyses zijn in één oogopslag te zien door het label “NEW”. Het aandeel, het algemene oordeel (positief, neutraal, negatief) en de publicatiedatum zijn voor de gebruiker te zien met een mouse-over. Met deze basisinformatie kan een investeerder al beslissen of een aandeel wel of niet wordt aangeschaft. Toch zullen de meeste investeerders meer willen weten en klikken ze op het aandeel om bij analyseonderdelen te komen van het specifieke aandeel.

Analyse onderdelen

Wanneer een aandeel/analyse is geselecteerd is er informatie beschikbaar op het gebied van:

  • Key figures
  • Value Drivers
  • Accounting & Risk
  • Environmental
  • Governance
  • Important dates

De verschillende analyseonderdelen staan op de pagina en kunnen gedownload of verstuurd via de e-mail. In het overzicht is rekening gehouden met de beperkte tijd die de doelgroep over het algemeen heeft. Het onderdeel Governance en Accounting & Risk zijn belangrijke onderdelen en deze bevatten dan ook beide een gedeelte “Uitgelicht”. De gebruiker kan in direct zien wat de belangrijkste bevindingen zijn en waar een investeerder rekening mee moet houden bij een eventuele aan- of verkoop van het aandeel. Wanneer de investeerder meer informatie wil over een specifiek analyseonderdeel kan er op dat onderdeel geklikt worden en kom je verder de analyse in.

Analyses kunnen tussentijds worden geupdate. Het is belangrijk om dit direct zichtbaar te maken voor de gebruiker. Daarom zal er een update-tekst te zien zijn met de belangrijkste bevindingen (inclusief de datum van de update).

Belangrijkste informatie analyseonderdeel

Wanneer de gebruiker voor bijvoorbeeld Value Drivers heeft gekozen komt hij/zij op de vervolgpagina. Elk analyseonderdeel begint met een samenvatting van de belangrijkste bevindingen en wordt waar mogelijk ook visueel ondersteund d.m.v. bijv. een barometer (positief, neutraal of negatief).

Na deze kernboodschap/samenvatting komt de rest van de analyse. De belangrijkste informatie is direct zichtbaar (uitgeklapt) om de gebruiker de informatie zo efficiënt mogelijk te presenteren. Details of ‘verborgen’ informatie is uiteraard beschikbaar, maar deze informatie is in eerste instantie niet direct zichtbaar om een ‘overload’ aan informatie te voorkomen.

 

“It’s communicated before it’s understood. Aan die uitspraak moest ik al snel denken toen ik met Carlien Keilholtz samenwerkte bij de bouw van een nieuw digitaal platform voor European Investors. Carlien is hoogst professioneel, accuraat, scherp en snel. Maar bovenal weet ze haar creativiteit in te zetten om tekst en uitleg van de klant te visualiseren in vorm en beeld.“

Joost Schmets –Projectleider European Investors