Biblionet Drenthe benaderde mij om als freelance UI/UX designer & onderzoeker te kijken naar het nieuwe design dat was ontwikkeld. Aangezien er geen gebruikersonderzoek was geweest bij het ontwikkelen van het nieuwe design kroop ik in de rol als ‘advocaat van de gebruiker’. Hiervoor deed ik verschillende soorten onderzoek, zodat ook de wensen van de gebruikers verwerkt werden in het nieuwe design.

Proces en onderzoeksmethodes

Er was al een deadline in zicht wanneer het nieuwe design online moest gaan. Dit zorgde ervoor dat de onderzoeksmogelijkheden beperkt waren en uitgevoerd moesten kunnen worden in een korte tijdsperiode. Daarom is ervoor gekozen om te kijken naar wat de wensen van de gebruikers zijn o.b.v.:

  1. Gebruikersenquête met o.a. alternatieve webdesigns (o.b.v. wireframes). Door middel van een enquête kon in een korte tijd worden vastgesteld wat de gebruiker belangrijk/mooi vond. Er deden in totaal 260 respondenten mee tijdens een looptijd van 2 weken.
  2. Expert-review op basis van het Honeycomb-model. Hier zijn verschillende methodes toegepast:
    • Takenanalyse (gebruikers- en organisatiedoelen, visual mapping)
    • Zoekwoordenanalyse m.b.v. Google Adwords (selectie provincie Drenthe)
    • Verbeteringen o.b.v. klikgedrag
    • Speedtest
    • Analyse leesbaarheid teksten
    • Kleurenblindheidsanalyse

Resultaten gebruikersenquête

Uit de enquête bleek dat de beoogde designs niet de voorkeur waren van de gebruiker

  • Home (beoogde design A:41%, design B 44%, design C. 16%)
  • Categoriepagina (beoogde design A: 12%, design B 55%, design C. 37%)
  • Landingspagina (beoogde design A. 21%, design B 32%, design C 47%).

Het verschil voor ‘Home’ was te klein en daarom is het originele design gehandhaafd. De categoriepagina en de landingspagina’s hebben beide een duidelijke winnaar. Aan de hand van deze resultaten is gekozen om het design van deze twee designs aan te passen. 

Resultaten expert-review

  • ‘Home’ moet altijd zichtbaar zijn in het menu en niet wegvallen op de homepagina.
  • De actieve menubutton is visueel herkenbaar
  • Wanneer men via Google naar de website gaat van Bibliotheken Drenthe zijn de belangrijkste zoekresultaten de openingstijden (Google Adwords). Vrijwel alle zoekresultaten verwezen hiernaar. Echter staan de openingstijden in het oude design niet op een prominente plek. Voorgesteld is om “Openingstijden” als menu-item in de menubalk op te laten nemen, zodat gebruikers deze –voor hun- zeer belangrijke informatie direct kunnen vinden. Daarnaast wordt het ook opgenomen in de footer, omdat men daar openingstijden ook verwacht.
  • De volgorde van de elementen was niet optimaal. Belangrijke onderdelen stonden laag op de pagina. De volgorde van de onderdelen op de homepagina is daarom aangepast.
  • Niet alle foto’s sloten aan bij de inhoud van de pagina. Daarom is een voorstel gedaan voor relevantere foto’s.
  • De mobiele versie van de website was niet optimaal. Hier is extra aandacht voor gevraagd.

De periode tot implementatie was kort. Daarom is er een shortlist gemaakt met de belangrijkste aanpassingen. Aanpassingen waren gecodeerd op prioriteit (groen, oranje, rood; waarbij rood het meest urgent). Dit waren echte showstoppers. Voorbeelden werden uitgewerkt, zodat het voor de projectleden ook duidelijk werd hoe een aanpassing eruit zou komen te zien.

Carlien heeft ons goed geholpen bij het optimaliseren van onze website. Mede dankzij haar review en het door haar opgezette onderzoek hebben we een site die goed aansluit bij de wensen van onze klanten. Ik heb prettig samengewerkt met Carlien. Ze is creatief en deskundig en ik werk graag weer met haar samen.
Robert ten Caat – Online marketeer Biblionet Drenthe