Biblionet Drenthe zocht een freelance UX designer & onderzoeker die kritisch kon meekijken met een herontwerp dat was ontwikkeld. Er was nog geen gebruikersonderzoek gedaan. Daarom kroop ik in de rol als ‘advocaat van de gebruiker’ en deed ik op verschillende manieren onderzoek. Zo werden ook de wensen van de gebruikers verwerkt in het nieuwe design.

Wat moest er gebeuren en hoe voerde ik dat uit?

Er was al een deadline om het nieuwe design live te zetten. Daarom waren de opties om onderzoek te doen beperkt. Maar er werden verschillende methodes ingezet om te achterhalen wat de gebruikers willen:

  1. Gebruikersenquête: een manier om snel te weten wat de gebruiker mooi of belangrijk vindt. In 2 weken gaven 260 respondenten hun mening.
  2. Expert-review: ik bekeek de site aan de hand van het Honeycomb-model. Onderdeel daarvan was:
    • Takenanalyse (gebruikers- en organisatiedoelen, visual mapping)
    • Zoekwoordenanalyse m.b.v. Google Adwords (selectie provincie Drenthe)
    • Verbeteringen o.b.v. klikgedrag
    • Speedtest
    • Analyse leesbaarheid teksten
    • Kleurenblindheidsanalyse

Wat willen gebruikers zien op de site van Biblionet Drenthe?

Uit de enquête bleek dat de gemaakte designs niet aansloten bij de wensen van de gebruiker:

  • Home (beoogde design A:41%, design B 44%, design C. 16%)
  • Categoriepagina (beoogde design A: 12%, design B 55%, design C. 37%)
  • Landingspagina (beoogde design A. 21%, design B 32%, design C 47%).

Het verschil voor ‘Home’ was te klein om een conclusie aan te verbinden. Daarom werd voor het originele design gekozen. Er was wel een duidelijke winnaar voor de categoriepagina en de landingspagina. Daarom werd voor alternatieve ontwerpen gekozen. 

Wat kwam er uit de expert-review?

  • Je moet ‘Home’ altijd zien in het menu.
  • Mensen zoeken vooral op ‘ openingstijden’ (Google Adwords). Maar de openingstijden staan niet  prominente op de site. Daarom adviseerde ik om “Openingstijden” als menu-item op te laten nemen. Deze informatie is belangirjk voor gebruikers en zo kunnen ze dat direct vinden. De openingstijden staan ook in de footer (waar je het verwacht).
  • De volgorde op de homepagina was niet optimaal. Belangrijke onderdelen stonden laag op de pagina. Daarom werd de volgorde op de homepagina aangepast.
  • Sommige foto’s pasten niet bij de inhoud van de pagina.
  • De mobiele versie van de website was niet optimaal. Hier is extra aandacht voor gevraagd.

De periode tot implementatie was kort. Daarom maakte ik een shortlist met de aanpassingen die prioriteit hadden. De aanpassingen waren gecodeerd op prioriteit: groen, oranje, rood. Daarbij had rood de grootste prioriteit. Het waren showstoppers. Ik werkte voorbeelden uit, zodat de projectleden snapten wat het eindresultaat moest worden..

Carlien heeft ons goed geholpen bij het optimaliseren van onze website. Mede dankzij haar review en het door haar opgezette onderzoek hebben we een site die goed aansluit bij de wensen van onze klanten. Ik heb prettig samengewerkt met Carlien. Ze is creatief en deskundig en ik werk graag weer met haar samen.
Robert ten Caat – Online marketeer Biblionet Drenthe

Nieuwsgierig geworden?

Is jouw website of applicatie toe aan vernieuwing? En wil je zeker weten dat je nieuwe site of app perfect aansluit op de wensen en verwachtingen van je klant?

Stuur me een mail, dan kijk ik met je mee naar de mogelijkheden.